Control Social a la Ciencia y a la Tecnología (Social Control in Science and Technology)

Published in: Megaprojects: Building Infrastructure by Fostering Engineering Collaboration, Efficient and Effective Integration and Innovative Planning: Proceedings of the 10th Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology
Date of Conference: July 23-25, 2012
Location of Conference: Panama City, Panama
Authors: Edgar Serna M.
Refereed Paper: #35

Abstract

In English:
The development of science and technology has accelerated in recent years as a result of the discovery and development research and engineering. This development generates products that impact positively or negatively in society, in the same way they bring with the risks and benefits for people. This article presents an analysis of the need to establish clear social control rules to processes of science and technology, and describes the functions that should exercise to achieve it.


In Spanish:
El desarrollo de la ciencia y de la tecnología se ha acelerado en los últimos años como consecuencia de los descubrimientos científicos, el desarrollo de las investigaciones y los procesos de la ingeniería. Ese desarrollo genera productos que impactan positiva o negativamente en la sociedad, de la misma forma que conllevan riesgos y beneficios para las personas. La introducción de estos productos en los diferentes sistemas que integran la Sociedad del Conocimiento y de la Información requiere una serie de análisis previos en los que deben participar los diferentes actores involucrados. Con el objetivo de mitigar los impactos negativos y de potencializar las ventajas de los productos de la ciencia y de la tecnología, la sociedad debe ejercer funciones de control a sus procesos. En este artículo se presenta un análisis a la necesidad de establecer estas reglas sociales y se describen las funciones necesarias para lograrlo.