Propuesta de un juego serio de apoyo al curso de programación de producción (Proposal for a serious game to support the production programming course)

Published in: Megaprojects: Building Infrastructure by Fostering Engineering Collaboration, Efficient and Effective Integration and Innovative Planning: Proceedings of the 10th Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology
Date of Conference: July 23-25, 2012
Location of Conference: Panama City, Panama
Authors: Guillermo L. Carmona González
Helmuth Trefftz
Refereed Paper: #209

Abstract

In English:
The growing market for video games and a population that is becoming more accustomed to them have led to a growing exploration of its use as an educational tool. The use of video games with learning goals has been coined as serious games. There are reports of successful application of serious games in various fields, particularly in the military, health, training, etc. This paper presents partial results of the design and development of the construction of a videogame for use in an academic course. The videogame will be developed to the course schedule of operations provided by the Department of Production Engineering of that university. The videogame aims to increase motivation and understanding of some of the topics covered in class through the recreation of a business situation where students put their knowledge into practice.


In Spanish:
El creciente mercado de los videojuegos y una población que cada vez está más habituada a ellos han motivado una exploración creciente de su uso como herramienta de educación. El uso de los videojuegos con objetivos de aprendizaje ha sido se ha acuñado como juegos serios. Hay reportes de experiencias exitosas de la aplicación de los juegos serios en varios campos, especialmente en el militar, en la salud, entrenamiento, entre otros. Este trabajo presenta los resultados parciales del diseño y desarrollo de la construcción de un videojuego para ser utilizado en un curso académico. El videojuego se construirá para el curso programación de operaciones que imparte el Departamento de Ingeniería de Producción de la Universidad EAFIT. El videojuego busca incrementar la motivación y comprensión de algunos de los temas vistos en clase mediante la recreación de una situación empresarial donde el estudiante ponga en práctica su conocimiento.