VESTUARIO INTERACTIVO. Inspirado en inventos del pasado, presente y futuro, con el uso de diferentes tecnologías

Published in: Innovation in Engineering, Technology and Education for Competitiveness and Prosperity: Proceedings of the 12th Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology
Date of Conference: July 21-24,2014
Location of Conference: Guayaquil,Ecuador
Authors: Rosmery Dussán Aguirre
Edgar Franco Medina
Nancy Otero Buitrago
Refereed Paper: #21

Abstract:

The Costume Design Program , University of San Buenaventura , Designing Workshop 6 course, which gives students an overview of how the costume is being determined by technology and new materials are developed. Historical influences and future trends , from new textile materials based on the use of polymer solutions to stiffen fabrics, scanning electron microscopy (SEM ) processes applied stamping and electronics applied to the shower ( textronics ) are studied. These technologies are put in function of the human being through the creation of costumes designs supported on interdisciplinarity with other areas of knowledge . These elements were taken into account in the project: Museum Interactive Costume, whose research results showed that the inventions of mankind can be sources of inspiration for your wardrobe and through the exploration of different aesthetic, functional aspects and use of technology , allow us to propose a contemporary image of the human being . The purpose of this paper is to present the research results of this project, from the practice of Designing Workshop 6 in costume design.

Resumen:

En el programa de Diseño de Vestuario, de la Universidad de San Buenaventura- Cali, se desarrolla el curso Taller de Proyectación 6, que brinda al estudiante una visión general de cómo el vestuario está siendo determinado por la tecnología y los nuevos materiales. Se estudian las influencias históricas y las tendencias futuras a partir de nuevos materiales textiles, basados en la utilización de disoluciones poliméricas para rigidizar telas o cambiar su apariencia electrónica, aplicada al vestuario (textrónica) y microscopia electrónica de barrido (SEM), aplicada en procesos de estampación. Estas tecnologías se ponen en función del ser humano a través de la creación de diseños de vestuarios apoyados en un trabajo interdisciplinar que involucra otras áreas del conocimiento. Estos elementos fueron tenidos en cuenta en el proyecto Museo del Vestuario Interactivo, cuyos resultados de investigación mostraron que los inventos de la humanidad pueden ser fuentes de inspiración para el vestuario, y que a través de la exploración de sus diferentes aspectos estéticos, funcionales y el uso de la tecnología, permiten proponer una imagen contemporánea del ser humano. El propósito de esta ponencia es presentar los resultados de esas investigaciones por medio de la enseñanza en el aula de clase.