Diseño de Lúdicas Usando Circuito de Cibernética de Primer Orden

Published in: Innovation in Engineering, Technology and Education for Competitiveness and Prosperity: Proceedings of the 12th Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology
Date of Conference: July 21-24,2014
Location of Conference: Guayaquil,Ecuador
Authors: Carlos Andrés Arango L.
Jair Eduardo Rocha G.
Wilson Alexander Pinzón R.
Refereed Paper: #103

Abstract:

In search of new tools that strengthen the teaching, have been used over the past years at various universities in Bogota, academic activities based on games, this techniques has been used as support process in teaching Industrial engineering. The results are the motivation and the change in students attitudes with some academic areas. It is for this reason, that is necessary to adopt a methodology to collect the experiences and practices carried out so far, using for this purpose a proposal based on cybernetics first order, relating such different criteria against ontological goals, epistemological and axiological collected during these practices.

Resumen:

En busqueda de nuevas herramientas que fortalezcan el proceso de enseñanza, se han utilizado durante los ultimos años en diversas universidades de Bogota, actividades academicas basadas en juegos (Ludicas), tecnicas con las cuales se ha realizado un proceso de apoyo en la enseñanza de la Ingenieria industrial, obteniendo resultados en el cambio de actitudes y la motivacion de los estudiantes frente a algunos espacios academicos. Es por esta razon, que se hace necesario adoptar una metodologia que recoja las experiencias y practicas realizadas hasta el momento, usando para este fin una propuesta fundamentada en la cibernética de primer orden, relacionando de tal forma diferentes criterios frente a los objetivos ontológicos, epistemológicos y axiológicos recopilados durante estas prácticas.