Una propuesta de Análisis e Ingeniería de Requisitos para el desarrollo de Objetos de Aprendizaje

Published in: Innovation in Engineering, Technology and Education for Competitiveness and Prosperity: Proceedings of the 12th Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology
Date of Conference: July 21-24,2014
Location of Conference: Guayaquil,Ecuador
Authors: Ricardo de J. Botero
Edgar Serna M.
Carlos A. Castro C.
Refereed Paper: #112

Abstract:

On the basis of the lifecycle in the SEDLO model –Software Engineering for Developing Learning Objects– and a general context of Requirements Engineering, a proposal of analysis and requirements engineering is presented to develop Learning Objects, comprising two phases: a) Analysis and Understanding the Problem b) Requirements Engineering, to which is applied continuously Plan Testing and Quality Assessment, carried out by Validation and Verification techniques. The Analysis and Understanding of the Problem includes the definition of the topic of knowledge area for Learning Object, the identification of teaching pairs and generational patterns of learning styles and other aspects as the definition of the target public and the selection of content. Requirements Engineering covers the elicitation of functional and non-functional requirements, the projection of the lifetime of the object and the semi-formal especificion of requirements to ensure that the process of Verification and Validation are met fully.

Resumen:

Partiendo del ciclo de vida planteado en el modelo ISDOA –Ingeniería de Software para Desarrollar Objetos de Aprendizaje– y de un contexto general de la Ingeniería de Requisitos, se presenta una propuesta de Análisis e Ingeniería de Requisitos para desarrollar Objetos de Aprendizaje, que comprende dos fases: a) Análisis y Comprensión del Problema y b) Ingeniería de Requisitos, a las cuales se les aplica de manera continua un Plan de Pruebas y una Evaluación de Calidad, llevadas a cabo mediante técnicas de Validación y Verificación. El Análisis y Comprensión del Problema incluye la definición del tópico de área de conocimiento para el Objeto de Aprendizaje, la identificación de pares docentes y patrones generacionales de estilos de aprendizaje y otros aspectos como la definición del público objetivo y la selección de contenidos. La Ingeniería de Requisitos abarca la educción de requisitos funcionales y no funcionales, la proyección de la vida útil del objeto y la especifición semi-formal de los requisitos para garantizar que los procesos de Verificación y Validación se cumplan a cabalidad.