Proyecto Piloto para Conocer el Estado del Arte de la Ingenieria del Software en los Programas Curriculares de Ingeniería de Computadoras en Puerto Rico

Published in: Innovation in Engineering, Technology and Education for Competitiveness and Prosperity: Proceedings of the 12th Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology
Date of Conference: July 21-24,2014
Location of Conference: Guayaquil,Ecuador
Authors: Alcides Alvear
Graciela E. Quintero
Refereed Paper: #187

Abstract:

In today's society, science and technology are a powerful pillar of the cultural, social, and economic development. His influence in everyday life is such that the growing flood of products from both areas flood work environments, households and everyday life, the impact is such that today the systematic and proper handling of these products is an important indicative of modernity. From this perspective, modern society demand for flexible and innovative applications where integration of usability is an important topic for both researchers, creators and designers of software and for those responsible to use the systems, ie, for the users. Therefore, usability and agile methodologies must permeate any academic curriculum that seeks to train engineers capable computer to answer the current and future demands of the knowledge society . This work is framed in the context of Software Engineering (IS ), and aims to demonstrate the importance for future computer engineers in Puerto Rico, in their education to acquire the skills necessary to implement agile methodologies and usability Software development. Preliminarily it is recognized that in Puerto Rico training schools Computer Engineers develop curricula where usability and agile methodologies are not taken into account and if you are a tangential aspect mentioned and no core curriculum. As a result future professionals entering the labor market without the skills to develop software and keep repeating alternately the traditional schemes and often unbeknownst to the needs of the users.

Resumen:

En la sociedad actual, la ciencia y la tecnología constituyen un poderoso pilar del desarrollo cultural, social, económico. Su influencia en la vida cotidiana es tal que la creciente avalancha de productos procedentes de ambas esferas inundan los ambientes de trabajo, los hogares y la cotidianidad; es tal el impacto, que hoy en día el manejo sistemático y apropiado de estos productos constituye un importante indicativo de modernidad. Desde esta perspectiva, la sociedad moderna demanda de aplicaciones ágiles y novedosas donde la integración de la usabilidad sea un tema relevante tanto para investigadores, creadores y diseñadores de software como para las personas encargadas de utilizar los sistemas; es decir, para los propios usuarios. Por tanto, la usabilidad y las metodologías ágiles deben permear cualquier currículo académico que busque formar ingenieros de computadoras aptos para responder las demandas actuales y futuras de la sociedad del conocimiento. Este trabajo se enmarca en el contexto de la Ingeniería del Software (IS), y pretende demostrar la importancia que tiene para los futuros ingenieros de computadoras en Puerto Rico, adquirir en su proceso formativo las destrezas necesarias para aplicar las metodologías ágiles y la usabilidad en el desarrollo de Software. Preliminarmente se reconoce que en Puerto Rico las escuelas formadoras de Ingenieros de Computadoras, desarrollan currículos donde la usabilidad y las metodologías ágiles no son tenidas en cuenta y si son mencionadas constituyen un aspecto tangencial y no medular del currículo. Como consecuencia los futuros profesionales ingresan al mercado laboral sin los conocimientos necesarios para desarrollar Software de forma alternativa y continúan repitiendo los esquemas tradicionales y en muchos casos a espaldas de las necesidades de los propios usuarios.